Hoppning serie

Häst: Talar
Lektion: Hoppning serie: kryss - studs - kryss - galoppsprång - oxer
Lärare: Jenny

Jenny är så söt och glad! Fast som vanligt när vi har en annan lärare tror jag inte att kommunikationen funkade om hur bra vi faktiskt är i gruppen. Att Sara inte ville hoppa alls kan också ha bidragit till det.

Vi hoppade ganska lågt, men det var väldigt nyttigt ändå. Jenny påpekade att jag inte väntade in hästen. Jag vet. Jag gör ju aldrig det. Men jag rätade upp mig bra mellan hindren! Det har Ingela präntat in i mig vid ett tidigare tillfälle, så det var jag noga med.

Talar var väldit fin idag. Lugn och medgörlig. I alla fall före hindren. Det var lite svårare att styra efter hindren... Men han var mjuk och fin och gjorde en felfri (såvitt jag kunde bedöma iaf) bakdelsvändningn första gången jag försökte!

Ingela sa senare att Johanna Ögren har ridit honom. Jag måste ta reda på vem hon är, för hon måste vara väldigt duktig.

När vi provat några gånger på kombin och rättat till våra olater var det dags att hoppa ett hinder till höger eller vänster efteråt. Det skulle bero på vilken galopp hästen landade i. Micke filmade mig, och jag har tittat på filmen i slow motion en miljon gånger, men jag fattar fortfarande inte hur Jenny kunde se vilken galopp Talar tänkte landa i INNAN han ens tog mark! Antingen det eller så har hon reflexer som en kobra (har de bra reflexer?).

Jag lurade iaf inte ut det, och jag fick bara två försök på mig. Andra försöket antog jag bara att han tänkte gå i höger galopp och red åt det hållet. Det var rätt, som tur var. Men hur 17 ska man veta??? Jag antar att det krävs en massa erfarenhet som jag inte har för det. Jag menar jag har aldrig ens försökt tänka på galoppen i landningen förut. Det har bara vart att hästen får väl själv se till vart den sätter fötterna lixom. Inte så bra ryttarmässigt, jag vet, men give me a brake! Jag vill tävla dressyr...

Video:

Inga kommentarer: