Bakdelsvändningar

Häst: Helona
Lektion: vändningar (bakdelsvändningar)
Lärare: Ingela

Jag och Helona är inte kompisar. Linda (grann-tjejen som följt med ett par gånger nu) har sagt att hon har ont någonstans av sadeljorden. Jag tror henne. Ingela sa att jag ska rida henne med sporrar nästa gång. Jag vill inte. Jag tror inte jag hanterar det. Är absolut inte vad vid det, har bara ridit med sporrar en enda gång i mitt liv. Det var hundra år sedan, dessutom. Jag vill inte göra illa hästen. Plus att det känns ofta som att hästen gör fel för att jag inte gör rätt, och det är ju bara mitt fel, inte hästens!

Nå, i alla fall. Ingela gick igenom bakdelsvändningar. Det är inte undan någon skänkel. Jag fick nästan en utskällning när jag frågade undan vilken skänkel jag skulle flytta! Hihi! Istället ska hästen gå som en liten volt tillbaka, men bakdelen ska lixom inte röra sig så mycket, utan hamna mitt i tillbakavolten och göra en liten cirkel. Bakbenen ska INTE korsas! Gör man åt höger ska hästen vara högerställd. Det gör det hela mycket svårare juh! Annars kunde det vara samma hjälper som skänkelvikning och framdelsvändning... Fast det säger ju sig självt att det inte skulle funka, när jag tänker efter.

Hjälperna var nu att man skulle sitta över på sittbenet åt vilket håll man ska göra, sträcka yttertygeln och leda med inner. Bak med ytteraxeln något för att vara beredd att bromsa. Ska man föra bak någon skänkel tror jag det var inner. Känns mest logiskt just nu iaf.

Nå, någon broms behövdes ju inte på Helona som antingen snurrade runt på ena frambenet (kändes det som) eller backade! Jag reagerade med att föra fram båda händerna, vilket ju resulterar i förlorad kontakt och kontroll. Hela lektionen kändes väldigt studsig. Helona for hit och dit, och galoppen var en kamp för att det skulle gå FRAMÅT, och inget annat. Spö på baken tog hon som order på att skutta typ som spanska ridskolan!

Ingela satt upp och skulle visa mig hur man gjorde, men hon lyckades inte med någon bakdelsvändning, så Linda sa att det inte var mitt fel. Jag vet inte jag... kanske borde dragit sadeljorden lösare... Men den satt då ganska löst när jag skulle ta av den, så jag är inte säker. Kanske skulle sadeln snurrat då? Får väl pröva nästa gång och hoppas att Ingela glömmer av det där med sporrar.

Micke var där och fotade eftersom vi var utomhus! Det blev några fina bilder och många där jag ser ut som en säck potatis. Capriolen fick han inte med, men den såg nog inget farlig ut från marken...

Inga kommentarer: