Mjuk i handen!

Förra ridlektionen hade hästen nosen uppstucken i vädret hela tiden. Det störde mig lite. Fast man ska ju inte tänka på deras huvud utan arbeta med formen på kroppen så kommer huvudet också... Men jag hade känslan efter lektionen av att om jag längt tyglarna lite hade hästen valt att kröka på halsen.

Jag har vart med om det många gånger och det har varit ett mysterium. Jag satt nyss på toa och glodde i en hästtidning som jag redan läst och funderade. Så insåg jag att det som händer om man länger tyglarna är att man inte kan inverka lika direkt med tygeln.

Hästen uppfattar det antagligen som att jag mjuknar i handen! Ger den lite mer utrymme och så... Så om jag kunde simulera det UTAN att få handen i knät! Och det måste ju gå till så att jag blir mjukare i handen.

Hur nu det ska gå till, men insikt är första steget till bättring.

Inga kommentarer: