Märkliga varelser

Häst: Laura -> Romandina
Lektion: rid runt runt och flytta undan inner skänkel och framdelsvändningar och framåt och bakåt
Syfte: Who knows?
Lärare: Janne

Idag var den stora dagen! Jag var nervös redan på morgonen. Men vad var det att vara nervös för? Det kunde jag inte svara på...

Efter lite problem hittade jag och syrran fram. En supertrevlig tjej delade ut hästarna. Jag fick välja, men jag visste inte riktigt vad jag ville. Såhär i efterhand skulle jag tatt nordsvensken Freja. Men jag tog Laura istället.

Då var det bara tio minuter kvar och jag hade bråttom och visste inte vart hästen eller nån borste var.

Hästen blev klar och ut i solskenet för att sitta upp. Sedan in i ridhuset. Jag hann skritta två steg innan Janne tyckte att vi skulle trava fram. Det var ju varmt som i en stekugn, men jag kände att hästen måste väl få röra på sig några steg till innan vi travar!

Men Laura var övertydligt halt och Janne sa åt mig att byta. Matilda hjälpte mig att sadla och tränsa Romandina. Hon såg förvånad ut, och jag hann inte stanna och fråga hästen vad hon var för en. In i ridhuset, sitta upp och så skulle vi ut i paddocken. Rida fram hanns ju inte med.

Janne slängde ur sig order hit och dit, och var 7:e minut skulle det vara långa tyglar. Och så typ 20 gånger "rygga tre fyra steg och så fram"... i varierande skritt trav och galopp. Inte ett ord om varför, men jag läste på ett forum att man kan göra den övningen för att hästen ska lyfta framdelen. Men iofs läste jag på samma forum att man ska göra den övningen max 3 gånger per träningspass (annars blir hästen sliten), så det kanske var fel?

Det var ganska kul att sitta på en häst och flänga runt, men mycket mer än så var det inte. Janne spenderade VÄLDIGT lite tid på att tala om för eleverna vad de gjorde för fel. Jag tror att han försökte bygga upp deras självförtroende eller så, men det passade inte mig så bra. Jag vill bli SKÄLLD på! Men det där är ju så olika. Tänk att man nästan aldrig pratar om det!

Nästa gång på främmande ridskola, tänk på:
  • Säg att du vill ha en sträng lärare som påpekar många fel
  • Vid hästval? Ja, men tänk ut nån strategi, jag vet inte just nu.
  • Kom MYCKET tidigare än de säger så du hinner bekanta dig med hästar och anläggning.

Jag är lite ambivalent över denna upplevelse. Alla var extremt trevliga och man kände sig verkligen välkommen. Men ordning och kommunikation funkar SÅ mycket bättre i Jokkmokk. Plus att JRK's anläggning är enormt mycket fräshare. Men sedan såg jag samma problem med utrustningen som i Jokkmokk (den passar inte alltid hästarna). Fast här har de inte sadelskydd.

Inga kommentarer: