Igenridning (Galopparbete del 3 av 3)

Häst: Maksis
Lektion: Lite arbete med galopp och skänkelvikningar
Lärare: Joanna

Tredje dagen i rad var jag inte alls sugen på att rida. Jag masade mig typ iväg till stallet, och Sara verkade känna likadant. Jag har ju blåmärken på knäna, så jag visste att det skulle göra ont.

Ingela frågade mig vilken häst jag ville ha, och jag tänkte bara "Men tvinga upp mig på en häst så gör jag det jag ska!" Men så mindes jag att jag hade skrivit här att vi borde ha samma häst ett gäng gånger itaget, så jag sa Maksis.

Rätt längd på stigbyglarna nu. Fast de kändes lite korta på slutet. Kanske kunde längt dem lite till.

Men jag fick inte hästen i den fina formen från igår! Jag kämpade och slet och blev alldeles svettig. Men det kändes ändå bra, för det kändes som att jag kände varje fel jag gjorde. Som att jag kom närmare att kunna rätta till allt! Nu tror jag på migsjälv när jag säger att snart ska JAG kunna få Maksis till den där snygga formen.

Det jag inte fått till än är:
  • ytterskänkeln glöms bort. Den måste hålla hästen på plats, annars springer han iväg.
  • yttertygel och innertygel måste jobba tillsammans med skänklarna. Vet inte riktigt hur än, men nu blev mina volter alldeles för små! Då måste man trycka ut honom med inner skänkel!
  • Varje gång jag ska inverka på hästen (vartannat steg) spänner jag mig! Jag måste slappna av, för annars kan jag inte följa hästen i sina rörelser och balansen blir helpaj
  • Handen måste hållas rätt, tänk på vattenglaset! Och inte för långa tyglar, för då får jag handen i knät
Sedan kommer jag inte på något mer, och fyra punkter, det borde väl jag kunna kirra? Jag som är så duktig...

Jag gjorde allt rätt när jag vände igenom volten en gång! Fast jag var tvungen att göra ljud för att få till allt. Joanna undrade vad jag höll på med, jag sa att jag koncentrerar mig!

Helt klart att jag kommer få detta att funka! Lite mycket att tänka på, men när man väl verkligen fått in en grej, då ska den sitta så att man gör den utan att tänka så mycket på det.

Ska försöka rida i västerås. Ska ringa imorgon och boka tid. Hjälp! Men jag SKA! =)

Inga kommentarer: