Galopparbeten del 1 av 3

Häst: Amarillo
Lektion: Galopp och igångsättning
Lärare: Ingela

Måndagsgruppen kl19 rockar juh! Det är i denna grupp Johanna Ögren går! Försökte ge henne komplimanger om Talar, men jag tror jag svammlade till det. Kanske att hon fattar ändå... om jag har tur.

Iaf. Jag brukar gilla Amarillo. Han är styv som en pinne i början av lektionen men det brukar ge med sig. Inte idag. Det var galopp hit och dit och Även om vi fattade rätt galopp mest hela tiden så ville det sig inte riktigt. Det kändes mer som att hjälplöst åka häst än att faktiskt rida.

Jag jobbade ju med sidförande hela tiden när jag kom åt, men det kändes inte som att det funkade så bra. Plus att framåtbjudningen var hopplös!

Dessutom fick jag aldrig till stigbyglarna och det kändes som att sadeln satt snett åt olika håll hela tiden. Kanske borde dragit åt sadeljorden bättre? Eller så är sadeln sönder för oj, vad den gnekade! Sara anmärkte tom på det.

Så stigbyglarna flög åt alla håll och kanter, och mina ben ville inte riktigt, och så drog jag upp benen i galoppen. Ner med tån och blä...

Kort sagt gick denna lektion ganska uselt! Jag kände mig inte alls som en duktig ryttare. Det jag gjorde på Talar i torsdags kändes miljontals mil bort.

På slutet gjorde vi 5 serpentinbågar över ridbanan och flyttade på varje båge. Efter det gick Amarillo som jag velat ha honom INNAN vi satte igång med galoppen! Den hästen har ju sån kondis, så honom hade man kunnat jobba en halvtimme extra innan galopp-jobben... Iaf om man bara gjort sidförande uppmjukande övningar...

Jag ska försöka fokusera på att jag faktiskt fick kusen att gå snyggt i form och MED framåtbjudning på slutet!

Men jag tror jag har pms och min hjärna är rubbad av alkoholen från i fredags, så den vill bara fokusera på en massa negativt. Som att jag inte vet när jag rider mellantrav eller arbetstrav. Kollade på lite dressyrprogram och fattade inte allt... =P

Note to myself: DU ÄR SUPERDUKTIG PÅ ATT RIDA!!!

Inga kommentarer: