Galopparbeten del 2 av 3

Häst: Maksis
Lektion: Galopparbeten
Lärare: Ingela

Idag var Linda med och red! Hon red på Talar, och det såg fint och kontrollerat ut (vilket är big deal för honom). Ingela sa till henne att hon var jätteduktig på att rida, något jag hade på känn. Jag menar man har inte tre hästar utan att lära sig något!

Det var meningen att vi skulle rida på raka spår, men Ingela såg att vi behövde jobba mer på volten, så det fick bli så.

Jag hade problem med ytterskänkeln. Ingela sa att den inte var skarp nog, men när jag satte mig och bankade sa hon åt mig att lägga av med det. Förvirringen var stor...

Maksis är ju en superfin häst som jag vet sedan tidigare är välutbildad och kan gå som en kung. Men det är inte så lätt att få honom dit. Inte för mig, och inte när hans sadel är hård som sten och låg emot mitt Talar-blåmärke! Det var bara att bita ihop. Men jag tycker det märktes.

Jag hade för korta stigläder också. Mest för att det gick så dåligt på Amarillo, så jag tog kortare idag, men det hade gått bättre med längre... på denna häst! Kan vi inte få rida samma häst ett gäng gånger i taget?

Ingela frågade mig om jag har autistiska drag, för jag började gnälla när hon skulle kasta om hästarna plötsligt. Ja, vad vet jag. Det kanske jag har. Jag vill ha helt klart för mig vad som ska hända och i vilken ordning. Vem som ska göra vad och när. Jag är fantastisk att ha på arbetsplatser, för där är det alltid ordning. När planer börjar ändras i sista minuten blir jag nästan knäpp och känner att jag inte alls vet vad jag ska göra. Undras hur det påverkar ridningen? Det medför i alla fall att jag blir helt arg på hästen om den inte gör det jag tänkt mig. Och det ska den ju göra, så det kanske är bra?

Någon annan kanske hade blitt sur över en sådan fråga, men jag är van vid Saras direkta attityd (och uppskattar den), så jag tog det inte så.

Mot slutet hade jag i alla fall Maksis på tygeln i galoppen, om än korta stunder. Klapp på axeln! Och så länge jag slappnade av och tänkte på takten var det lätt att få maksis på tygeln i trav under nedsittning utan stigbyglar. Ingela sa att jag måste dra mer i yttertygeln, men jag tyckte det kändes som att yttertygeln måste vara stadig (inte röra på den) och kraftig ytterskänkel så hade jag honom där jag ville. Broms på yttertygel och visa vägen med lätta understödjande innertygeltag. Skriver ner det så att jag inte glömmer det! =)

Imorgon ska vi göra samma sak för Joanna. Då ska det gå bättre!
Video:

Inga kommentarer: